5 TIPS: Checklist voor het restylen van uw magazine
Een restyling kan best een stap zijn. Zeventig procent van je lezers zijn tevreden over de geboden content en de productie loopt gestroomlijnd. Er zijn rubrieken die bij een lezersonderzoek echter slechter scoren en zelf begin je naar – mate je ouder wordt – last te krijgen met het lezen van die diapositieve teksten. Deze checklist is voor redacteuren die voelen dat het beter kan maar de vinger niet op de zere plek weet te leggen.
Waar begin je? Bij ons natuurlijk zou ik flauw kunnen zeggen, maar daarmee bedoel ik natuurlijk professionele bladenmakers. Bureaus die een analyse kunnen maken van je tijdschrift en je kunnen helpen met, indien nodig, het opstellen van een aangepaste bladformule en van daaruit het opstarten van de voorwaarden van de restyling. Wat ons brengt bij de eerste tip.
1) Laat je magazine analyseren
Een ontwerpbureau met magazines als specialisme kijkt naar jouw periodiek, door bijvoorbeeld de laatste paar nummers te houden naast de bladformule. Kloppen de eerder opgestelde uitgangspunten nog met het huidige uitgaven? Is er nog steeds een connectie met de doelgroep? Worden alle bladpijlers vertegenwoordigd? Is de huidige frequentie haalbaar of moet een deel van de content online gebracht worden? Hoe zit het met de uitstraling, het beeldbudget, de socials en de advertenties? Ga zo maar door. Als je het goed doet weet je wat behouden moet blijven en wat op de schop genomen moet worden. Het bepaald of jouw uitgave een styling of restyling nodig heeft.
2) Leg de uitgangspunten vast
Op basis van de analyse en de eventuele wensen van de organisatie kan een plan worden gemaakt. Update je bladformule indien nodig. De bladformule vormt namelijk het framewerk waarbinnen je als redactie en vormgeving moet opereren. Het is hetgeen waar je de inhoud en vorm aan toetst. Deze staat boven de discussie of iets mooi is of niet. Het vormt dan ook de basis voor je briefing aan de vormgever. De vormgever zal vervolgens de grenzen van de bladformule opzoeken. Bijvoorbeeld, als een uitdrukkelijke wens is dat gebruikt gemaakt moet worden van de huisstijlelementen van de organisatie, dan neemt de ontwerper dat mee. Maar als de ontwerper twijfelt of het blad daardoor een meer brochure- dan magazine-achtig uiterlijk krijgt zal die daarop anticiperen. Er zal in dat geval een alternatief kleurpalet of font worden voorgesteld.
3) Schrijf je een pitch uit?
Oké, nu de contouren van het plan staan en de piketpaaltje geslagen zijn kan je op zoek naar een passend ontwerp. Er zijn drie scenario’s die kunnen ontvouwen.
– De eerste; je legt het plan voor aan je huidige vormgever. Het voordeel is dat zij van de hoed en de rand weten zodat je snel kunt schakelen, maar daarin schuilt ook een gevaar. De kans bestaat dat je krijgt wat je verwacht.
– Het tweede; je kiest drie bureaus uit, die ervaring hebben met het medium tijdschriften en vraagt de bureaus om een visie en een ontwerp voor het magazine. Voordeel is dat je iets te kiezen hebt en gegarandeerd verrast gaat worden. Ik zelf heb geen probleem met een beetje competitie, we zijn tenslotte professionals, maar er hoort wel een vergoeding tegenover te staan. Als ontwerper zit tachtig procent van het denkwerk zit in deze fase.
– En dan de derde optie; kies voor één bureau en geef ze het vertrouwen en ga samen het avontuur aan. Het is een win-winsituatie, jullie zijn van de inhoud en wij/zij van de creatie, door op het tijdspad regelmatig te presenteren en te overleggen groeit het eindproduct naar zijn optimale vorm. En hoe zit het dan met de verrassing vraag je je af? Dat lossen wij als volgt op, wij kunnen verschillende ontwerpen maken, door verschillende ontwerpers, waar je uit kunt kiezen. Zo doen wij dat.
4) Kies met verstand
Stel: je hebt voor optie 2 gekozen, uiteindelijk ligt er een concept ontwerpvoorstel van je magazine op je bureau. In sommige gevallen zelfs drie keer. Waarop selecteer je dan? Op de betrouwbaarheid of reputatie van het bureau, het beste ontwerp en/of de beste prijs? Allemaal zou ik zeggen. Probeer in ieder geval weg te blijven van de discussie of iets mooi of lelijk is. Het is subjectief. Kleuren, foto’s of composities kunnen altijd aangepast worden. Het zal niet de eerste keer zijn dat we horen dat iemand niet van geel houdt. Toets het ontwerp aan de bladformule en als helder wordt waarom geel de beste keuze is accepteer dat dan ook.
5) Neem vooral contact op
De laatste tip is simpel: Neem vooral contact op! Heb je vragen over jouw magazine of over de relevantie van de bladformule. Of krijg je het gevoel dat het magazine naar een hoger plan getrokken kan worden maar weet even niet waar je moet beginnen, wij kunnen je erbij helpen.
Ik hoor graag van je.
Patrick Hoogenberg
Art director
Curve Mags and More