PME Magazine – Een krachtige combinatie van een gedrukt en een online magazine

door | mrt 31, 2022 | CurvePublisher, Online Magazine, Restyling magazine

PME magazine is er voor alle deelnemers van PME pensioen. Het blad kent twee versies: een voor werkenden en een voor gepensioneerden, en verschijnt zowel gedrukt als online. Samen met Bureau van Luyken en Howard Krol hebben we een bladconcept ontwikkeld, waarin niet de harde pensioeninformatie centraal staat, maar de mens. De lezer moet zich in het blad herkennen. Als dat lukt en de connectie is er, dan pakt de lezer vanzelf de informatie over pensioenen mee.

Besparing op termijn

Het gedrukte magazine kreeg ook een online zusje. Waarom? Het bood de mogelijkheid om verrijkte content zoals foto’s, video’s en aanvullende tekst, aan te bieden. Daarnaast kon PME de lezers de mogelijkheid bieden om het magazine enkel nog online te ontvangen. Dat laatste zou, gezien de flinke oplage van 325.000 exemplaren een flinke besparing op kunnen leveren in druk en verzendkosten en een milieuvriendelijke oplossing zijn.

Waar moet het online magazine aan voldoen

Bij het maken van het online magazine is rekening gehouden met de volgende uitgangspunten; het e-zine is toegankelijk qua opzet, het leest prettig, heeft responsive design, ontsluit eerdere edities en maakt koppelingen mogelijk van/naar nieuwsbrieven, jaarverslagen en de website. En natuurlijk is het van belang dat de lezer de artikelen via diverse sociale media kan delen. PME Magazine online voldoet aan al deze criteria.

CurvePublisher

Voor het e-zine hebben we gebruik gemaakt van de CurvePublisher. Dit door ons zelf ontwikkelde systeem voor online publicaties voldoet aan alle gestelde criteria. Het biedt de mogelijkheid om niet alleen meerdere edities, maar ook andere uitgaven te publiceren. Alle publicaties die erin worden opgenomen vormen een database van artikelen, waardoor we artikelen als ‘gerelateerde content’ aan elkaar kunnen verbinden. Of het nu de content van de magazines, jaarverslagen of nieuwsbrieven betreft.

Besparing door online magazine

Na slechts drie edities is de oplage van het gedrukte magazine is al met 55.000 exemplaren gedaald. Een geweldig resultaat en een prachtige besparing voor PME. Een deel hiervan wordt opnieuw in het magazine geïnvesteerd in de vorm van meer pagina’s, meer informatie en verrijkte content. En dat is weer winst voor de lezer.

Last but not least is dit project een mooi voorbeeld van een prachtige samenwerking met een opdrachtgever die ons veel vertrouwen heeft gegeven. Met dank aan Anna Eelhart.

Bekijk het platform hier: pmepublicaties.nl

Henk Stoffels
www.curve.nl

Andere blogs