Leesbare typografie en logo’s

Curve stelt hoge eisen aan typografie. Magazines, apps, websites, jaarverslagen en – niet in de laatste plaats – logo’s, ze vragen allemaal andere typografische keuzes. We kijken zorgvuldig naar alles dat erbij komt kijken: zoals letterfamilie, lettertype, spatiëring en natuurlijk het corps. Met oog voor de doelgroep, doel en medium.

Typografie voor magazines, boeken en online

Lezen van een beeldscherm lezen is anders dan het lezen van een boek of magazine. Goede typografische keuzes kunnen de lezer helpen een tekst goed te verteren. Ze kunnen teksten scanbaar maken, of – belangrijk bij logo-ontwerp – onvergetelijk maken.
Ook de lengte maakt uit, lange stukken tekst vragen andere typografie dan bijvoorbeeld leads. En dat geldt ook voor koppen en hoofdstuktitels. In het ene geval is een schreefletter de beste keus, en in het andere een schreefloze letter. Wij weten wanneer.
Veel informatie en maar weinig ruimte? We kiezen een letter die zuinig loopt. En welke verhouding tussen corps, regelafstand en letter- en woordspaties levert de beste leesbaarheid op? We schaven tot het klopt. Ook voor oudere doelgroepen.
We houden rekening met de huisstijl als die er is. We hebben bovendien de kennis daar een letter bij te vinden die aansluit, maar die toch geschikt is voor media waar de huisstijl voor ontworpen is.

Logo’s ontwerpen

Onze liefde voor typografie blijkt ook uit de wijze waarop we logo’s ontwerpen. Een goed logo vangt de naam en de identiteit van een organisatie in een sterk woordbeeld. Passend bij het imago en doelgroep. Het woord zegt het al: een ideaal logo heeft een ideaal woordbeeld.

‘Een logo wordt vaak verward met een vignet. Het logo is het ‘woordbeeld’ en combineert eigenheid, identiteit en leesbaarheid.’

 
Thomas Gaarthuis – vormgever bij Curve Mags and More

‘Een logo wordt vaak verward met een vignet. Het logo is het ‘woordbeeld’ en combineert eigenheid, identiteit en leesbaarheid.’

 
Thomas Gaarthuis – vormgever bij Curve Mags and More

Logo’s zijn maatwerk

Bestaande lettertypen zijn qua vorm en spatiëring altijd afgestemd op de meest voorkomende lettercombinaties. Dat is voor een stuk tekst prima, maar levert voor logo’s soms lelijke combinaties op. Zo geeft de combinatie LA altijd een hinderlijke onderbreking in een woord door te veel ‘wit’ tussen de letters. We schaven en slijpen tot spatiëring en de letterbreedte ten opzichte van elkaar optimaal zijn. En we houden rekening met de media waar logo’s voor gebruikt gaan worden. Een logo ‘van’ Curve werkt net zo goed op papier, als op een website. Van piepklein op een balpen, tot loeigroot op een gevel.
Als je verzekerd wilt zijn van een ontwerpbureau dat met zorg naar typografie kijkt, zit je bij Curve goed. Het is te zien aan alle producten die wij maken, of het nou magazines, boeken of online uitgaven betreft.«

Hecht je waarde aan goede typografie voor logo’s en communicatiemiddelen? Neem dan contact met ons op.